Nieuw hier?2022-07-06T16:21:53+02:00

Welkom bij VEG De Ark!

Als gemeente willen we met elkaar God eren en prijzen en de Bijbel bestuderen om te weten hoe Hij ons zoekt met zijn liefde. De kerkgemeente bestaat uit een grote diversiteit aan mensen: jong en oud, met verschillende achtergronden. Iedereen is welkom.

Op deze pagina vind je de basics over geloof in Jezus Christus en praktische informatie over onze gemeente. Hoe kom ik bij het gebouw, wat wordt er van mij verwacht en wat mag ik verwachten van een kerkdienst.

Mocht je nog andere vragen hebben, neem dan graag even contact op, we helpen je graag verder!

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik kennismaken met het christelijk geloof?2022-07-06T16:03:23+02:00

In de kern begint geloof bij God die van je houdt. Christen word je als je in Jezus gelooft en bij Hem een nieuw leven begint. In de Bijbel staat een vers dat als een kernachtige samenvatting van het geloof wordt omschreven. Er staat:

“Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.” (uit Johannes 3:16, NBV)

Stel dat je rondloopt met vragen als ā€˜wie is Jezusā€™ of ā€˜waar gaat geloof eigenlijk overā€™? Je kunt natuurlijk een bezoek brengen aan een kerkdienst. Maar misschien is het nog wel beter om in gesprek te gaan. Want voor veel mensen gaat aan de stap richting geloof een periode van kennismaken en onderwijs vooraf. Je kunt je bijvoorbeeld opgeven voor de Alpha-cursus waarin de basics van het christelijk geloof uitgelegd worden.

Wat is ‘vrij evangelisch’?2022-12-10T16:59:52+01:00

De Vrije Evangelische Gemeenten (VEG) behoren tot de stroming van het protestantisme. Evangelische gemeenten stellen de persoonlijke bekering en ervaring van de verlossing door Jezus Christus centraal en hechten een groot belang aan evangelisatie. De gemeente is zelfstandig en dus niet verbonden aan een grote kerkelijke organisatie (synode), vandaar de naam ā€˜vrijeā€™ evangelische gemeente. We werken als gemeente wel samen met andere vrije evangelische gemeenten.

Hoe ziet een kerkdienst eruit?2022-07-06T16:00:41+02:00

In onze kerkdiensten richten we ons op God. De zogenaamde ā€˜oudste van dienstā€™ opent de dienst en heeft als taak om de verschillende delen van de dienst aan elkaar te praten. Hij bidt met ons en zegent de dienst.

We zingen samen liederen waarin we God aanbidden. Ook zingen we over onze moeite en onze hoop, ons huidige leven en onze toekomst. De liederen die we zingen komen uit diverse bundels, zoals Opwekking, Johannes de Heer of van Sela. Alle liederen worden geprojecteerd op een beamer, zodat je ze zonder liedboek kunt meezingen.

Verder lezen we uit de Bijbel, Gods woord. Aan de hand van de gelezen Bijbelgedeelten mogen we dan luisteren naar uitleg, onderwijs en toepassing in ons leven. Deze uitleg wordt gegeven door een spreker. Omdat onze gemeente geen vaste spreker heeft, wisselen verschillende gastsprekers elkaar per zondag af.

Ook is er ruimte voor persoonlijke bijdragen in de dienst. Sommige mensen delen iets over wat zij hebben meegemaakt, anderen spreken een gebed uit tijdens het gezamenlijk gebedsmoment.Ā 

De meeste mensen komen vanaf een kwartier van tevoren binnen. Maar als je eerder of wat te laat komt, je bent welkom! De diensten duren meestal anderhalf uur, soms iets langer. Na de dienst drinken we samen koffie om elkaar persoonlijk te ontmoeten.

Wat moet ik doen als ik een kerkdienst bezoek?2022-07-06T16:02:07+02:00

De hoofdingang van Yuverta MBO Opleidingen zit aan de straatzijde. Je komt binnen in de aula, waar je een plekje kunt kiezen om te gaan zitten. Alle plaatsen zijn vrij om te gaan zitten. Aan het einde van de zaal vind je de garderobe, daar zijn ook de toiletten.

Als het goed is, zie je bij binnenkomst ook een gastheer of gastvrouw die je welkom heet en graag verder helpt. Je kunt ze altijd aanspreken, zowel voor als na de dienst. Als je het fijn vindt dat iemand je tijdens de dienst vergezelt, geef het dan aan ons door, dan regelen we dat voor je. Voel je vrij tijdens de diensten, je wordt tot niets verplicht.

Kan ik zomaar langskomen bij een kerkdienst?2022-07-06T16:00:16+02:00

Onze kerkdiensten zijn voor iedereen. Of je nu jong of oud bent, single of getrouwd bent, bekend met het christelijk geloof of niet, we vinden het fijn als je er bent.Ā  We vinden het ook belangrijk dat jij je thuis voelt. Bij de ingang staat een gastheer en/of gastvrouw aan wie je alles kunt vragen. Alle onderdelen van de dienst zijn goed te volgen op de beamerschermen. En blijf zeker ook koffiedrinken na de dienst, zodat we kennis kunnen maken.

Organiseren jullie ook iets voor kinderen tijdens de dienst?2022-07-06T16:03:00+02:00

Voor de kinderen van 0 tot en met 3 jaar is er een crĆØche tijdens de dienst.

Daarnaast organiseren we voor kinderen in de basisschoolleeftijd een kinderdienst. De kinderen die naar de kinderdienst willen, worden na ongeveer 15-20 minuten naar voren geroepen in de kerkdienst. Vanaf daar neemt de leiding van de kinderdiensten ze mee naar de ruimtes waar zij hun eigen programma hebben. Meer informatie over de groepsindeling kun je hier vinden.

OnzeĀ kerkdiensten zijn voor iedereen. Of je nu jong of oud bent, single of getrouwd bent, gezond of ziek bent, we vinden het fijn als je er bent.

Waar vind ik de kerk?
Wij hebben geen eigen kerkgebouw maar maken gebruik van het schoolgebouw van Yuverta MBO Opleidingen aan de Burgemeester Roozeveld van der Venlaan 7, 4191 PL Geldermalsen. Het NS-station is op 5 minuten loopafstand.

Waar kan ik parkeren?
De school heeft voldoende parkeerplaatsen op het eigen terrein. Verder is er voor de fietsers een overdekte fietsenstalling.

Wat moet ik aantrekken?
We hebben geen speciale kledingvoorschriften. We vinden het belangrijk dat jij je thuis voelt. Kom in de kleding die je normaal ook aan doet.

For privacy reasons Google Maps needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid.
Ik Accepteer
Ga naar de bovenkant